کد مطلب:280202 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:321

ذکر صلوات
از جمله تكالیف انام، در غیبت امام (علیه الصلوة و السلام) صلوات فرستادن به آن حضرت است (ارواحنا فداه) خصوصا و به آباء معصومین او (صلی الله علیهم اجمعین) و جد مطهر او (صلی الله علیه و آله) عموما، و در خصوص صلوات فرستادن به ایشان از تواتر و تظافر احادیث و اخبار - گذشته، كتب مبسوطه ی مخصوصه به رشته ی تالیف كشیده اند،كه در میان فریقین منتشر است. اما خصوص صلوات فرستادن به حضرت امام عصر و ناموس دهر (ارواحنا فداه) كه همه جا با اجداد طاهرین خود (صلی الله علیهم اجمعین) مرادف و مشارك است و در بعضی موارد منفرد، به ذكر بعضی از آنها كه از كلمات معصومین است (علیهم السلام) می پردازد تیمنا.

منها: اللهم صل علی ولیك المحیی لسنتك القائم بامرك الداعی الیك الدلیل علیك و حجتك علی خلقك و خلیفتك فی ارضك و شاهدك علی عبادك، اللهم اعز نصره و امدد فی عمره و زین الارض بطول بقائه، اللهم اكفه بغی الحاسدین و اعذه من شر الكائدین و ازجر عنه ارادة الظالمین و خلصه من ایدی الجبارین، اللهم اعطه فی نفسه و ذریته و شیعته و رعیته و خاصته و عامته و من جمیع اهل الدنیا ما تقر به عینه و تسر به نفسه و بلغه افضل امله فی الدنیا و الاخرة انك علی كل شیی ء قدیر.



[ صفحه 126]



منها: اللهم صل علی حجتك فی ارضك و خلیفتك فی بلادك الداعی الی سبیلك و القائم بقسطك و الفائز بامرك ولی المؤمنین و مبیر الكافرین و مجلی الظلمة و منیر الحق و الصادع بالحكمة و الموعظة الحسنة و الصدق و كلمتك و عیبتك و عینك فی غارضك المترقب الخائف الولی الناصح، سفینة النجاة و علم الهدی و نور ابصار الوری و خیر من تقمص و ارتدی و الوتر الموتور و مفرج الكرب و مزیل الهم و كاشف البلوی، صلوات الله علیه و علی آبائه الائمة الهادین و القادة المیامین ما طلعت كواكب الاسحار و اورقت الاشجار و اینعت الاثمار و اختلف اللیل و النهار و غردت الاطیار، اللهم انفعنا بحبه و احشرنا فی زمرته و تحت لوائه، اللهم صل علی محمد و اهل بیته و صل علی ولی الحسن و وصیه و وارثه القائم بامرك و الغائب فی خلقك و المنتظر لاذنك، اللهم صل علیه و قرب بعده و انجز وعده و اوف عهده و اكشف عن بأسه حجاب الغیبة و اظهر بظهوره صحائف المحنة و قدم امامه الرعب و ثبت به القلب و اقم به الحرب و ایده بجند من الملئكة مسومین و سلطه علی اعداء دینك اجمعین.

منها: اللهم صل علی امامنا و ابن ائمتنا و سیدنا و ابن سادتنا الوصی الزكی التقی النقی الامام الباقی ابن الماضی حجتك فی الارض علی العباد و غیبك الحافظ فی البلاد و السفیر فیما بینك و بین خلقك و القائم فیهم بحقك افضل صلواتك و بارك علیهم و علیه افضل بركاتك، اللهم صل علی محمد و آل محمد و اجعله القائم المؤمل و العدل المعجل و حفه بملئكتك المقربین و ایده منك بروح



[ صفحه 127]



القدس یا رب العالمین.

منها: صلواتی است كه به سوی ابوالحسن ضراب اصفهانی از مكه بیرون آمد، كه مشتمل است بر صلوات پیغمبر خدا و ائمه ی هدی بخصوص حضرت صاحب الامر (صلی الله علیهم اجمعین). و این صلوات را در «مصباح متهجد» و «جمال الاسبوع» و كتب معتبره ی دیگر ذكر كرده اند. و در «مصباح»، مذكور است: از صاحب الامر (علیه السلام) مروی است و در مكه بیرون آمد برای ابوالحسن ضراب اصفهانی، و در «جمال الاسبوع» و كتب دیگر به سند متصل از ابوالحسن مذكور - كه اسمشس یعقوب بن یوسف است - روایت كرده اند كه در سال دویست و هشتاد و یكم هجری این نسخه را در مكه حضرت به او مرحمت فرمود، و برای آن حكایت عجیبی است و استاد اعظم (ادام الله ظله العالی) در «نجم ثاقب» از «غیبت» شیخ طوسی (قدس سره) روایت كرده از حسین بن محمد بن عامر اشعری گفت:

خبر داد مرا یعقوب بن یوسف ضراب غسانی زمانی كه از اصفهان برگشته بود در سنه ی دویست و هشتاد یك..

و مجلسی (قدس سره) در «كتاب دعای بحار الانوار» همین صلوات را با شرح و حكایت آن از «جمال الاسبوع» ذكر كرده اند از یعقوب بن یوسف غانی بر وزن فانی، و غسانی - به سین مهمله - را نسخه ی بدل نوشته اند، و همین صلوات را نیز نقل كرده از كتاب عتیق كه نسخه شده این صلوات از كتاب شیخ ابوالحسن علی بن محمد بن یوسف حرانی در جمادی الاخره سنه ی چهار صد و او گفته:

نسخه نمودم این صلوات را از كتاب شیخ ابوالحسن علی بن حمزه احمد كاتب به خط خودش در جمادی الاولی سنه ی سیصد و نود و سه هجریه، خبر داده حسن بن محمد بن عامر اشعری قمی به كاشان در سنه ی دویست و هشتاد و هشت زمانی كه از اصفهان



[ صفحه 128]



برگشته بود، خبر داده او را یعقوب بن یوسف صواف به اصفهان، گفت: به حج رفتم در سنه ی دویست و هشتاد و یك...

و ذكر كرده تا آخر خبر كه مطابق است با «جمال الاسبوع». پس نسبت یعقوب بن یوسف در این نسخ عدیده، مشتبه شده كه آیا غسانی است - به غین معجمه و سین مهمله بر وزن شداد - كه منسوب به آبی است كه قبیله ی «ازد» به او فرود آمده،یا اسم قبیله ای است كه منسوب به او است، یا غانی است بر وزن فانی كه تصحیف غسانی است، كه اصل او از غسان بوده و نشو و نمای او در اصفهان شده، و آیا ضراب است یا صراف است یا صواف. در هر حال، رجوع به كتب رجال باید كرد و مرا مجال نیست. مقصود از صحت سند این صلوات است و حقیر روایت می كنم این صلوات را از استاد اعظم (ادام الله ظله العالی علی رؤس الادانی و الاعالی) به اسناد مضبوطه و اجازه ای كه دارم - به همان شرح مذكور كه در «نجم ثاقب» ثبت است. هر كه خواهد رجوع نماید. و استاد اعظم (دام ظله) پس از ذكر این صلوات، می فرماید:

در هیچ خبری تعیین وقتی از برای این صلوات و دعا نشده الا اینكه، سید بن طاوس (قدس سره) در «جمال الاسبوع» بعد از ذكر این صلوات می فرماید:«اگر ترك كردی تعقیب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن این صلوات را هرگز به جهت امری كه مطلع كرده ما را خداوند (جل جلاله) بر آن.

و استاد اعظم (دام ظله) پس از ذكر این كلام می فرماید:

از این كلام شریف چنان مستفاد می شود كه از جانب صاحب الامر (صلوات الله علیه) چیزی به دست آوردند در این باب و از مقام ایشان مستبعد نیست، چنانچه خود تصریح كردند كه باب به سوی آن جناب (علیه السلام) مفتوح و در باب سابق گذشت.



[ صفحه 129]



حقیر گوید: سابقا اشاره به این مطلب شد و بعد از این مزید بیانی نیز خواهد آمد، انشاء الله تعالی. نسخه ی دفتر صلوات این است:

بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد سید المرسلین و خاتم النبیین و حجة رب العالمین، المنتجب فی المیثاق المصطفی فی الظلال المطهر من كل آفة البری ء من كل عیب المؤمل للنجاة المرتجی للشفاعة المفوض الیه دین الله، اللهم شرف بنیانه و عظم برهانه و افلج حجته و ارفع درجته و اضی ء نوره و بیض وجهه و اعطه الفضل و الفضیلة و المنزلة و الوسیلة الرفیعة و ابعثه مقاما محمودا یغبطه به الاولون و الاخرون و صل علی امیرالمومنین و وارث المرسلین و قائد الغر المحجلین و سید الوصیین و صل علی الحسن بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی الحسین بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صلی علی علی بن الحسین امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی محمد بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی جعفر بن محمد امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی موسی بن جعفر امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی علی بن موسی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی محمد بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی الحسن بن علی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین و صل علی الخلف الصالح المهدی الهادی امام الهدی امام المؤمنین و وارث المرسلین و حجة رب العالمین، اللهم



[ صفحه 130]



صل علی محمد و آل محمد و اهل بیته الائمة الهادین العلماء الصادقین الابرار المتقین دعائم دینك و اركان توحیدك و تراجمة وحیك و حججك علی خلقك و خلفائك فی ارضك الذین اخترتهم لنفسك و اصطفیتهم علی عبادك و ارتضیتهم لدینك و اختصصتهم بمعرفتك و جللتهم بكرامتك و غشیتهم برحمتك و ربیتهم بنعمتك و غذیتهم بحكمتك و البستهم نورك ورفعتهم فی ملكوتك و حففتهم بملائكتك و شرفتهم بنبیك صلواتك علیه وآله، اللهم صل علی محمد و علیهم صلوة كثیرة دائمة طیبة لایحیط بها الا انت و لا یسعها الا علمك و لاتحصیها احد غیرك، اللهم وصل علی ولیك المحیی سنتك القائم بامرك الداعی الیك الدلیل علیك و حجتك علی خلقك و خلیفتك فی ارضك و شاهدك علی عبادك، اللهم اعز نصره و مدفی عمره وزین الارض بطول بقائه، اللهم اكفه بغی الحاسدین و اعذه من شر الكائدین وازجر عنه ارادة الظالمین و خلصه من ایدی الجبارین، اللهم اعطه فی نفسه و ذریته و شیعته و رعیته و خاصته و عامته و عدوه و جمیع اهل الدنیا ما تقربه عینه و تسر به نفسه و بلغه افضل ما امله (عمل، خ ل. امل، خ ل.) فی الدنیا و الآخرة انك علی كل شیی ء قدیر. اللهم جدد به ما محی من دینك واحی به ما بدل من كتابك و اظهر به ما غیر من حكمك حتی یعد دینك به علی یدیه غضا جدیدا خالصا مخلصا لا شك فیه و لا شبهة معه و لا باطل عنده و لا بدعة لدیه، اللهم نور بنوره كل ظلمة و هد بركنه كل بدعة و اهدم بعزته كل ضلالة و اقصم به كل جبار و احمد بسیفه كل نار و اهلك بعدله كل جبار (جور كل جائر خ ل.) و اجر حكمه علی كل حكم و اذل بسلطانه كل سلطان اللهم اذل كل من ناواه و اهلك كل من عاداه و امكر بمن كاده



[ صفحه 131]



و استاصل من جحد حقه و استهان بامره و سعی فی اطفاء نوره و اراد اخماد ذكره، اللهم صل علی محمد المصطفی و علی المرتضی و فاطمة الزهراء و الحسن الرضا و الحسین المصفا و جمیع الاوصیاء مصابیح الدجی و اعلام الهدی و منار التقی و العروة الوثقی و الحبل المتین و الصراط المستقیم و صل علی ولیك و ولاة عهدك و الائمة من ولده و رد فی اعمارهم و زد فی آجالهم و بلغهم افضل اعمالهم دینا و دنیا و آخره انك علی كل شیی قدیر.



[ صفحه 132]